298,00kr.
Hvordan så de første traktorer, også kaldet motorplove, der kom til Danmark for mere end 100 år siden, ud? Hvordan blev de modtaget af landmændene og deres rådgivere?
Navnet eller ordet ”veterantraktor” bruges i dag ligesom for andre motorkøretøjer nærmest i flæng og ofte uden nærmere definition. Dette til ærgrelse for nogen, medens de fleste nok er rimeligt ligeglade. Den officielle internationale definition for biler er, at antikke biler er fabrikeret før 1905; veteran dækker perioden 1905-1918, vintage 1919-1930, classic 1931-1945 og efterkrigskøretøjer 1946-1960. De samme inddelinger må man derfor naturligt tillægge de gamle traktorer.
Begrebet ”veterantraktorer” om ældre traktorer blev først for alvor officielt en del af dansk sprogbrug med dannelsen af den landsdækkende klub for ejere af gamle traktorer – Dansk Veteran Traktor Klub – i 1987, hvis formålsparagraf retter sig mod køretøjer ældre end 25 år. Interessen for de ældre traktorer havde forud for stiftelsen af klubben været kraftigt stigende.
Ud fra klubbens definition og alderskriterier, må man formode at tanken var og er, at en veterantraktor altså er en traktor ældre end 25 år, og med en rullende aldersgrænse er traktorer fra klubbens stiftelsesår, nu ved at være veterantraktorer.
Det er dog langt fra alle, der enige i dette, og for dem er en rigtig veterantraktor fremstillet før anden verdenskrig.
Som det ses af importtallene fra før anden verdenskrig er antallet disse traktorer – eller motorplove, som de blev benævnt i starten, ikke ret høje, og der derfor er ikke bevaret ret mange traktorer fra før 1940, der har kørt i Danmark fra ny. Derfor er der i de senere år af ivrige samlere importeret en del af disse ”veterantraktorer” fra især USA.
Men læs meget mere i bogen Veterantraktoren – fra motorplov til majetærsker