”twitter_icon”
  • DKW bilerne og motorcyklerne

DKW bilerne og motorcyklerne

Et portræt af Jørgen Skafte Rasmussen, der skabte et dansk industrieventyr i Tyskland i begyndelsen af 1900-tallet.

Alle kender de fire sammenslyngede ringe, som sidder på Audi i dag. Den danske racerkører Tom Kristensen bringer gang på gang mærket på podiet i verdens mest berømte motorløb, de 24 timer på Le Mans. De færreste aner, at der ikke ville være noget, der hed Audi, hvis ikke en anden dansker, Jørgen Skafte Rasmussen, havde haft en afgørende finger med i spillet i en kritisk stund for mange år siden og i en storslået redningsaktion skabte Auto Union, en fusion af Audi, Horch, Wanderer og DKW, en fabrik for hver ring, og 1000-vis af arbejdspladser og med sin egen virksomhed, som den fortsættende.

Forinden havde samme Skafte Rasmussen, født i Nakskov den 30. juli 1878, som ganske ung søgt lykken i Tyskland i begyndelsen af 1900-tallet

Og i løbet af forbavsende få år skabt verdens største motorcykelfabrik og Tysklands næststørste bilfabrik efter Opel, DKW. Tysklands første folkevogn var DKW og ikke Volkswagen, hvad formentlig rokker ved de flestes historieopfattelse. Et ganske enestående industrieventyr, som kom til at sætte afgørende spor i tysk bilindustri, teknisk og merkantilt, længe efter at Skafte-Rasmussen selv måtte forlade sit livsværk i 1938.

Skafte-Rasmussen boede de sidste år af sit nu stille liv i Punkthusene på Bellahøj ved København. Ofte længtes han efter ’de gamle områder’ i Sachsen, men peb aldrig. Han døde i 1964 og ligger begravet i Pedersborg ved Sorø sammen med sin hustru Therese.

Det er den historie DKW eksperten Arne A. Jørgensen fortæller i bogen: DKW bilerne og motorcyklerne. En biografi om Jørgen Skafte Rasmussen og hans livsværk, et dansk industrieventyr i Tyskland. Bogen er tiltænkt et større publikum end det traditionelt motorhistorisk interesserede, idet bogen foruden at være en personalhistorie også beskriver et stykke industrihistorie af betydeligt format.

Foruden at omtale i detaljer alle de biler og motorcykler, der fabrikeredes på de mange fabrikker beskriver bogen også Skafte Rasmussen som tekniker, forretningsmand, som leder og organisator og som menneske. En dansker af internationalt format. Skafte var både iværksætter og globalt tænkende længe før ordene indgik i sproget. En mand i tiden og ofte forud for den.

Bogen udgives i forbindelse med udstillingen: Jørgen Skafte Rasmussen, et dansk industrieventyr i Tyskland i efteråret 2006, tilrettelagt af Foreningen Motorhistoriske Formidlere ved Sommers Automobil Museum i Nærum.

Bogen er rigt illustreret og i storformat og meget af dens materiale har aldrig været publiceret før, så som fotografier fra familiens fotoalbummer, som skyldes Jörgen S. Rasmussen, Hammersbach, sønnesøn til grundlæggeren, hvis arkiver, forfatteren har haft fuld adgang til i forbindelse med forberedelserne til bogen.

DKW bilerne og motorcyklerne

  • 398,00 kr.


Tags: Motorploven, Jørgen, Kjær