Lastbilerne - vejens arbejdsmænd

Lastbilerne - vejens arbejdsmænd
Type: Jens Jessen
ISBN: 978-87-989725-2-5
Lagerstatus: 100
Pris: 348,00kr.

Der er skrevet mange bøger om lastbiler, men foreløbig ingen større bøger på dansk. Det misforhold retter motorjournalist Jens Jessen op på i sin nye bog, Lastbiler – vejens arbejdsmænd. Og titlen rammer meget godt, for dels tager den fat på de store mærker, der har kørt her i landet, dels handler den om de mennesker, der kørte vejene tynde i datidens lastbiler. Bogen handler ikke om moderne lastbiler og chauffører, men er et tilbageblik på en tid, der var, og som aldrig kommer igen. For at være mere præcis, så spænder bogen over de første 70 år fra 1915 og frem til omkring 1985. En tid, hvor vi gik fra at have primitive lastbiler med en yderst begrænset kapacitet til de nutidige, moderne lastbiler med alverdens bekvemmeligheder.

Bogen har alle de store lastbilmærker med som Volvo, MAN, Scania-Vabis, Büssing, Bedford, danske Triangel, Mercedes, Mack og Leyland for blot at nævne nogle. Historien om mærkerne er fulgt op af den danske side af historien, og Jens Jessen har virkelig gravet dybt, for her er der mange gode ting gemt. Som for eksempel at Dansk A/S Scania-Vabis fra 1913 til 1921 selv producerede Scania-Vabis lastbiler, og at vi allerede i 1917 lavede Scanias første V8 motor - selv påstår svenskerne, at V8 motoren først kom i 1969, og at den var svensk. 

Der er også gravet mindre artige ting frem fra besættelsesårene, som dengang Frikorps Danmark med den danske regerings velsignelse kvit og frit fik overdraget 60 lastbiler, 60 personvogne og 70 motorcykler i efteråret 1941 fra den danske hærs depoter. Forinden havde man også udskrevet omkring 1000 lastbiler.

Men ingen lastbiler uden chauffører, og her er det lykkedes Jens Jessen at finde nogen fra de forskellige tidsepoker. Ældst er Holger Jensen, som kørte eksport for vognmandsfirmaet Jens Jensen i Bov til Berlin fra 1941. Det var dengang en tur til Berlin tog 17-18 timer – altså forudsat man ikke løb ind i luftangreb. For at lastbilchaufførerne ikke uforvarende skulle køre ind i en by, som blev bombet, stillede de tyske myndigheder et gult flag op ved alle indfaldsvejene et par kilometer udenfor byen. I bogen beretter Holger Jensen blandt andet om, hvordan det var at køre eksport i Hitlers Tyskland og om dengang, han måtte holde for gult.

I efterkrigstiden med mangel på næsten alt var varer som kaffe og cigaretter den hårdeste valuta, man kunne tænke sig. Samtidig var det også tiden, hvor chaufførerne selv måtte dublere som mekanikere, hvis lastbilen gik i stykker. Den senere så kendte vognmand Roland Munch beretter om en tur hjem fra Antwerpen, hvor topstykket på den benzindrevne Opels Blitz lastbil revnede. En reparation i Belgien var ikke mulig. Men de to chauffører fik via gode forbindelser i Nordhorn monteret en helt fabriksny motor, som tilsyneladende var organiseret – pris 10 pund kaffe.

Men turene til Østeuropa gennem Jerntæppet, og de meget lange ture til lande som Saudi Arabien er  selvfølgelig også med.

Billederne fortæller deres egen historie, og det får de også lov til. Bogen er en sand guldgrube med mere end 370 fotos af lastbiler af alle mulige slags, fra de nyere som Volvos 88’er, Scanias 140 Super, Bedford, Leyland og billeder fra dengang, hvor lykken var en halvanden tons Ford AA lastvogn. Bogen rummer også en række unikke fotos af danske lastbiler på vej sydover, som alle blev taget af en tysk fotoamatør, der havde danske lastbiler som hobby.

Lastbilerne – vejens arbejdsmænd er i stort format med stift bind på 250 sider

Udviklet af OpenCart
Forlaget Veterania © 2017